Életmód
Táplálkozás / Testedzés / Nők és férfiak / Dohányzás / Drog és alkohol / Archív

Testtömeg-index korong

Az ember alapanyagcseréjéhez szükséges energiát a táplálkozással nyeri. A táplálék mennyiségi és minőségi összetevőkkel jellemezhető. Mennyiségi mutatónak a bevitt tápanyag energia tartalma (mértékegysége: kilokalória - kcal) szolgál. Minőségi jellemzők: az esszenciális aminosavak, vitaminok, telített és telítetlen zsírok, szénhidrátok, fehérjék, rostok, stb. beviteli aránya. A napi energia igényt egyfelől az alapanyagcsere szükséglet (életkortól, nemtől, adottságoktól, aktuális állapottól jelentősen függő egyéni eltérésekkel 1800-2400 kcal/nap), másfelől a napi aktivitás, életmód határozza meg. Energia egyensúlyról akkor beszélünk, ha a táplálékokkal bevitt energia (kcal) és a napi energia igény (kcal) közel azonos.
A korong egyik oldalán található testtömeg-index kalkulátor „egészséges” (zöld) sávja jelzi, a kívánatos egyensúlyt. Az alultápláltság ritka, rendszerint valamilyen betegség tünete. A túlsúly (citromsárga sáv), és az elhízás (narancssárga sáv) önmagában számtalan betegség kockázatát jelenti, de a 30kg/m2 feletti testtömeg-index, azaz az elhízás önmagában is betegség. Nyilvánvaló, hogy a testtömeg index csökkentéséhez mind az energia bevitel csökkentése, mind pedig a felhasználás fokozása-rendszeres fizikai aktivitás szükséges.

A korong egyik oldala – testtömeg-index kalkulátor

korong

Ez az energia egyensúlyról ad tájékoztatást.

A korong másik oldala – néhány élelmiszer fogyasztási gyakoriságára tett javaslat, energia tartalom feltüntetésével

korong

A táplálék csoportok bemutatásával és a kedvezőbb választást megkönnyítő színskálájával a minőségi táplálkozást segíti. A táplálék egységek energia tartalmának feltüntetésével az energia beviteli arányokhoz nyújt támpontot.

További információk letölthetők: 1. 2.

 

Az Országos Egészségfejlesztési Intézet Nagyranövök Mozgalma, honlapján
(www. nagyranovok.hu) naprakész információkkal, az egészséges életmód, a helyes táplálkozás és a rendszeres testedzés témájában tanácsokkal, receptekkel, tanulmányokkal segíti a szülőket és a szakembereket, a gyermekek – 6-12 évesek – egészséges növekedésének, fejlődésének céljából.

Ha többet szeretne tudni gyermeke egészséges fejlődéséről, látogassa meg a www.nagyranovok.hu weboldalt!

.

 

Az alábbiakban letölthetők az életmód programjainkhoz kapcsolódó anyagok .pdf formátumban.

"Reggelizz, mint egy király"
Sokan úgy gondolják, hogy az agy működésére a legjobban a magas összetett szénhidráttartalmú ételek hatnak, mint például egy szelet pirítós. Ez igaz, de mint mindenben, itt is nagyon fontos a változatosság! A fehérjék épp úgy képesek felpörgetni a gondolkodást és növelni az éberséget, mint a szénhidrátok. Az sem utolsó szempont, hogy a fehérjék hosszabb távon csillapítják az éhséget. Így tehát kerülhet reggelente az asztalra a teljes kiőrlésű kenyér mellé tojás, tej, joghurt és felvágott is. A tökéletesség kedvéért azonban ne felejtsük el a gyümölcsöket és a zöldségeket sem.

Zsíros kérdések
A különböző megbetegedések megelőzése szempontjából a primer prevenció a rizikófaktorok kontrollja révén (dohányzás, fizikai aktivitás, táplálkozás, testtömeg, stresszmenedzsment, egészségtudatosság; paraméterek ellenőrzése, pl. vérnyomás, koleszterin, vérlipidek, glucose) valósul meg. A felsorolt faktorok közül a táplálkozás, köztük a zsírfogyasztás mennyisége, minősége, aránya lehet rizikófaktor, de lehet védőfaktor is.

Mindennapi levesünk
A leves az ember egyik legősibb és legalapvetőbb tápláléka. A legelső levest az ősember készítette el, természetesen a maga kezdetleges módján egy földbe vájt gödörben. A leves indoeurópai nyelvekben legelterjedtebb elnevezése eredetileg a szanszkrit nyelvből származik. A "su" (jól) és a "po" (táplálni, táplálkozni) szavak összeolvadásából jött létre a "suppa" kifejezés, mely így helyes, jó táplálékot jelöl. Innen ered az angol soup, a spanyol sopa és a német suppe szó is. A leves, a magyar konyha igen változatosan, sokféle alapanyagból és ízletesen elkészíthető étele. Hidegen vagy melegen kerül asztalra, általában az étkezés kezdő fogásaként, vagy egytálételként, legyen az ebéd vagy vacsora, hétköznap vagy éppen ünnepi alkalom.

Ünnepi morzsák…
Karácsonyi jókívánságok. Az ünnepek elhagyhatatlan örömforrásai az ünnepi étkezések. Együtt a család a nagyszülőkkel, rokonokkal, ünnepi finomságokkal. Ez így jó! Különösen, ha nem felejtjük az energiaegyensúly másik serpenyőjében lévő testedzést, sportolást. Ugyanolyan jó családi, közös mozgásprogramokat szervezhetünk egy-egy étkezés előtt vagy után, mint amilyen hangulatosak ezek az ebédek, vacsorák a családi nagy asztalnál.

500 kalória minusz
1 kg súlyfelesleg (zsír) = 7700 kcal-nak felel meg. A táplálkozási szakemberek javaslata, hogy heti 1/2 kg-nál ne legyen több a tervezett testsúlycsökkentés, ami azt jelenti, hogy hetente 3850 kcal-val, azaz naponta 550 kcal-val kevesebb az energiabevitel. A cikk egy példán keresztül mutatja be, hogy lehet 550 kcal-t „megspórolni”.

Táplálkozási szokások - a zsiradékok
Kis mennyiségű és megfelelő minőségű zsiradékra a szervezetnek szüksége van, hiszen energiát biztosít a szervezet számára, szükséges a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához, hozzájárul az idegrendszer kialakulásához, a testhőmérséklet állandó szinten tartásához. A túlzott zsírbevitel viszont jelentősen növeli az étrend energiatartalmát, elhízáshoz vezethet, mely számos megbetegedés, kialakulásának kockázatát növeli, ezért fontos a zsírbevitel mennyiségét szem előtt tartani (maximum, a napi össz. energiabevitel 30 százaléka).

A nassolás
A nassolás sokak számára inkább negatív érzésekkel párosul. Bizonyos élethelyzetekhez, szituációkhoz kötődik. Milyen következménnyel jár a túlzott, energiában gazdagabb nassolás, milyen helyzetekben hogyan lehet kivédeni? Ezekre a kérdésekre ad választ a következő cikk.

Az elemózsiás kosár tartalma
A kirándulás egyik fontos kelléke a kosár, a hátizsák, amibe bepakolható az elemózsia. A túrázáshoz szükséges harapnivalókat érdemes már előző nap elkészíteni, összecsomagolni, hogy aznap reggel már ne kelljen ezzel bajlódni. Mit érdemes vinni, enni és inni egy-egy rövidebb hosszabb kirándulásra, erről szó ez az írás.

Felkészülés egy sportversenyre
Egy amatőr versenyre sokféleképen készülünk. Testben és lélekben egyaránt. A testi felkészülés alatt nemcsak a rendszeres edzéseket értjük. A tudatos, „cél”-tudatos táplálkozás is hozzájárulhat egy-egy kihívás véghezviteléhez. A cikk a közvetlen verseny előtti napok étkezésének megtervezéséhez próbál segítséget adni.

A nyár hűsítő eledele
A kínaiak már ötezer évvel ezelőtt is készítették. Hippokratész orvosságként ajánlotta betegei számára. A nagy uralkodók közül Nagy Sándor idején királyi kiváltságnak számított fogyasztása. Mindez a fagylalt, amely tért hódított a világ minden pontján.

Ételek lehetséges - védő és kiváltó - szerepe az allergiás betegségekben
Mindennapi ételeink között, találunk olyanokat, amelyek az arra érzékeny emberekben allergiás reakciókat váltanak ki. Ilyen például a tej, a tojás, a szója vagy éppen a gyümölcsök közül az eper. Ezzel szemben olyan élelmiszerek, nyersanyagok is előfordulnak étkezésünkben, amelyeknek bizonyított allergiával szembeni védő szerepe. Ezek közé tartoznak többek között a teljes őrlésű gabonafélék, az omega 3 zsírsavakat tartalmazó halak, vagy a C-vitaminban gazdag gyümölcsfélék.

Egyszeri zöldség-gyümölcs akciók hatása a serdülőkorú általános iskolás korú gyermekek étkezési szokásaira
Az egészségnevelés, egészségfejlesztés fontos feladata közé tartozik az óvodás- és iskoláskorú gyermekek egészséges életmódra nevelése, étkezésük egészségesebbé tétele, étkezési szokásaik jó irányba történő befolyásolása. A cikkben ismertetett vizsgálatban serdülőkorú általános iskolás gyermekek között a zöldség- és gyümölcsfogyasztást népszerűsíteni kívánó „akciónk” eredménye olvasható.

 

.